উইকিপিডিয়া:উল্লেখযোগ্যতা (বই)

উইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকে
সরাসরি যাও: পরিভ্রমণ, অনুসন্ধান

নির্দিষ্ট একটি বই নিয়ে উইকিপিডিয়ায় নিবন্ধ থাকা উচিৎ কি উচিৎ না সে বিষয়ে সিদ্ধান্ত গ্রহণের জন্য এই নিরদেশনায় কিছু অতিরিক্ত শর্ত উল্লেখিত হয়েছে। উল্লেখযোগ্যতার এই নির্দেশনা পূরণ হলে সাধারণভাবে তা বইটি নিয়ে নিবন্ধ তৈরী করা যেতে পারে এমন নির্দেশ করে।

কোনো বই যদি উল্লেখযোগ্যতার সাধারণ শর্ত বা এই নির্দেশনায় অথবা অন্য কোনো WP:SNG নির্দেশনার শর্ত পূরণ করে এবং তা যদি উইকিপিডিয়া কী নয়-এর নীতিমালা বহির্ভূত না হয় তবে সেই বইটি নিবন্ধের বিষয়বস্তু হওয়ার যোগ্য ধরে নেওয়া হয়।

বইটি নিয়ে পৃথক একটি নিবন্ধ হবে এমন কোনো চূড়ান্ত নিশ্চয়তা দেওয়া যায় না। সম্পাদকরা একীকরণ অথবা সম্পর্কিত দুই বা তার অধিক নিবন্ধকে একটি নিবন্ধে একত্রিত করতে পারেন।

এই নির্দেশনায় (বা অন্য কোনো নির্দেশনায়) উল্লেখিত শর্তসমূহ পূরণে ব্যর্থ হলেই তা দ্রুত অপসারণের জন্য বিবেচিত হবে না।

নির্দেশনায় প্রদত্ত শর্ত‌সমূহ সর্বশেষ নয়। এই নির্দেশনায় বা অন্য কোনো নির্দেশনায় উল্লেখিত শর্ত বহির্ভূত হয়েও কোনো বই উল্লেখযোগ্য ও নিবন্ধের বিষয়বস্তু হতে পারে।

কোনো শর্তে উত্তীর্ণ হওয়াই যথেষ্ট নয় বরং উল্লেখযোগ্যতার দাবি অবশ্যই যাচাইযোগ্য হতে হবে। দাবি প্রমাণের জন্য যাচাইযোগ্য নির্ভরযোগ্য উৎসের অস্তিত্ব থাকতে হবে।

উল্লেখযোগ্যতা দ্বারা বইয়ের মান বুঝায় না। একটি বই সুলিখিত, চিত্তাকর্ষক ও প্রাসঙ্গিক হওয়া সত্ত্বেও যথেষ্ট পরিমাণে যাচাইযোগ্য উৎসের অস্তিত্ব না থাকার ফলে বিশ্বকোষীয় নিবন্ধ হওয়ার মত উল্লেখযোগ্য নাও হতে পারে।

কাভারেজ টিকা[সম্পাদনা]

বইয়ের ধারণা ব্যাপকভাবে সংজ্ঞায়িত হলেও এই নির্দেশনা যেসকল প্রকাশনার জন্য সুনির্দিষ্ট শর্ত প্রদান করে না সেগুলি হল : কমিক বই; গ্রাফিক উপন্যাস (যদিও তা ম্যাঙ্গার ক্ষেত্রে প্রযোজ্য); ম্যাগাজিন; রেফারেন্স বই (যেমন অভিধান, থেসারাস, বিশ্বকোষ, মানচিত্রাবলী বা আটলাস ও আলমানাক); সঙ্গীত-নির্দিষ্ট প্রকাশনা (যেমন নির্দেশনা ও নোটেশন বই এবং লিব্রেট্টো); নির্দেশিকা; এবং পরীক্ষা প্রস্তুতির বই। নির্দিষ্ট নির্দেশনা প্রণীত হতে পারে। তার পূর্ব পর্যন্ত এই নির্দেশনা নীতি হিসেবে তুলনীয় হবে।

নিম্নোক্ত শর্তসমূহ ইলেক্ট্রনিক বই বা ই-বুকের ক্ষেত্রে প্রযোজ্য হবে। এই নির্দেশনার শর্তে উত্তীর্ণ না হয়েও কোনো ই-বুক উল্লেখযোগ্য হবে যদি তা ওয়েব উল্লেখযোগ্যতা নির্দেশনার শর্ত পূরণ করে। কোনো ই-বুক এই নির্দেশনার শর্ত পূরণ করলে তাকে অন্য নির্দেশনাটির শর্ত পূরণ করতে হবে না। প্রজেক্ট গুটেনবার্গ বা অনুরূপ কোনো প্রকল্পকে থ্রেশহোল্ড মান পূরণ করতে হবে না।

মানদণ্ড[সম্পাদনা]

যদি কোনো বইয়ের যাচাইযোগ্যতা নির্ভরযোগ্য উৎসের মাধ্যমে নিম্নোক্ত কোনো শর্তের কমপক্ষে একটির সাথে মিলে যায় তবে বইটি উল্লেখযোগ্য বলে বিবেচিত হবে:

  1. বইটি যদি দুই বা ততোধিক গুরুত্বপূর্ণ‌[২] প্রকাশিত কর্মের বিষয়বস্তু[১] হয়। সূত্রকে বই থেকে স্বাধীন হতে হবে।[৩] এর মধ্যে রয়েছে সকল প্রকারের প্রকাশিত কর্ম যেমন খবরের কাগজের নিবন্ধ, অন্যান্য বই, টেলিভিশন ডকুমেন্টরি, সর্বাধিক বিক্রয়ের তালিকা,[৪] ও পর্যালোচনা। যেসব মাধ্যমকে বিবেচনা করা যাবে না তার মধ্যে রয়েছে প্রেস বিজ্ঞপ্তির পুনর্মুদ্রণ, ফ্ল্যাপ কপি অথবা এমন কোনো প্রকাশনা যাতে বইয়ের লেখক, প্রকাশক, এজেন্ট বা অন্যান্য সুবিধাপ্রাপ্ত কেউ বিজ্ঞাপন বা বই সম্পর্কে উল্লেখ করে। [৫]
  2. বইটি যদি কোনো প্রধান সাহিত্য পুরষ্কার পায়।
  3. কোনো নির্ভরযোগ্য সূত্র কর্তৃক যদি বিবেচিত হয় যে বইটি কোনো উল্লেখযোগ্য বা গুরুত্বপূর্ণ‌ চলচ্চিত্র, বা অন্য শিল্প মাধ্যম, বা ঘটনা বা রাজনৈতিক বা ধর্মীয় আন্দোলনে গুরুত্বপূর্ণ প্রভাব ফেলেছে।
  4. যেকোনো দেশে বইটি বর্তমানে বা পূর্বে যদি দুই বা ততোধিক বিদ্যালয়,[৬] কলেজ, বিশ্ববিদ্যালয় "বা" স্নাতকোত্তর পর্যায়ে নির্দেশনার মাধ্যম হিসেবে ব্যবহৃত হয় বা পূর্বে হত।[৭]
  5. বইটির লেখক যদি ঐতিহাসিকভাবে এতটাই গুরুত্বপূর্ণ হন যে তার লেখা যেকোনো লেখাই উল্লেখযোগ্য বিবেচিত হয়। তবে এর দ্বারা উইকিপিডিয়ার মানদন্ড অনুযায়ী বইয়ের লেখক গুরুত্বপূর্ণ বিবেচিত হবেন এমন নয় বরং বইয়ের লেখক ব্যতিক্রমী গুরুত্ব সম্পন্ন এবং লেখকের জীবন ও লিখিত কর্ম একাডেমিক অধ্যয়নের সাধারণ বিষয় হবে।

উল্লেখিত পাঁচটি শর্ত থ্রেশহোল্ড মান বহির্ভূত বই এবং এখন পর্যন্ত অপ্রকাশিত বইয়ের ক্ষেত্রে প্রযোজ্য হবে না।

অন্যান্য বিবেচ্য বিষয়[সম্পাদনা]

থ্রেশহোল্ড মান[সম্পাদনা]

আইএসবিএন সাধারণভাবে ব্যবহৃত হয় এমন দেশে ১৯৭৫ সালের পর প্রকাশিত বইয়ের অন্তত একটি আইএসবিএন থাকতে হবে এবং যে দেশে বইটি প্রকাশিত হয়েছে সেখানকার দাপ্তরিক বা কার্যকর জাতীয় গ্রন্থাগার (যদি থাকে) কর্তৃক ক্যাটালগভুক্ত হতে হবে। যেমন, যুক্তরাষ্ট্রে লাইব্রেরি অব কংগ্রেস কর্তৃক বই ক্যাটালগভুক্ত করা হয়; যুক্তরাজ্যে ব্রিটিশ লাইব্রেরি; অস্ট্রেলিয়ায় ন্যাশনাল লাইব্রেরি অব অস্ট্রেলিয়া; কানাডায় লাইব্রেরি এন্ড আর্কাইভস কানাডা; ফ্রান্সে বিবলিওথিক ন্যাশনাল ডি ফ্রান্স; সিঙ্গাপুরে ন্যাশনাল লাইব্রেরি বোর্ড; ব্রাজিলে ফুন্দাসাও বিবলিওতেকা ন্যাশনাল; আর্জেন্টিনায় বিবলিওতেকা ন্যাশনাল দে লা রিপাবলিকা আর্জেন্টিনা; এবং ভারতে ন্যাশনাল লাইব্রেরি অব ইন্ডিয়া। সম্পূর্ণ তালিকার জন্য জাতীয় গ্রন্থাগারসমূহের তালিকা দেখুন।

তবে এসকল থ্রেশহোল্ড মানে উত্তীর্ণ হলেই বই উল্লেখযোগ্য হবে না। একইভাবে যে বই এই মানদন্ড পূরণ করে তা সেগুলি অধিকাংশ ক্ষেত্রে উল্লেখযোগ্য নয়। ব্যতিক্রম থাকতে পারে। এসকল থ্রেশহোল্ড মান পূরণ না করা সত্ত্বেও বই উল্লেখযোগ্যতা পেতে পারে কিন্তু উল্লেখযোগ্যতা প্রমাণের জন্য প্রয়োজনীয় কারণ বিদ্যমান থাকতে হবে।

নিবন্ধ, যেখানে কাহিনীসংক্ষেপ রয়েছে[সম্পাদনা]

Wikipedia should not have a standalone article about a book if it is not possible, without including original research or unverifiable content, to write an article on that book that complies with the policy that Wikipedia articles should not be summary-only descriptions of works, contained in criteria 1 of WP:INDISCRIMINATE.

আত্ম-প্রকাশনা[সম্পাদনা]

Self-publication and/or publication by a vanity press do not correlate with notability.[৮] Exceptions do exist, such as Robert Gunther's Early Science in Oxford and Edgar Allan Poe's Tamerlane, but both of these books would be considered notable by virtue (for instance) of criterion 1.

Many vanity press books are assigned ISBN numbers, may be listed in a national library, may be found through a Google Books search, and may be sold at large online book retailers none of which is evidence of notability.

উইকিপিডিয়ানদের রচিত বই[সম্পাদনা]

That a Wikipedia article on a book has been created by the author of that book or by any other interested party such as an editor or member of the editorial staff of that book has no bearing on whether or not that book is notable, though it does mean the person creating or editing that article has a conflict of interest and is expected to abide by the relevant Wikipedia guideline with regard to conflict-of-interest editing and the mandatory disclosure requirements for paid editing by the Wikimedia Foundation's terms of use. See Wikipedia:Conflict of interest and Wikipedia:Autobiography for more information. Failure to properly disclose a COI may result in the blocking of a user's account, though it is not necessarily a basis for nominating the associated article for deletion.

অনলাইন বইয়ের দোকান[সম্পাদনা]

A book's listing at online bookstores Barnes & Noble.com and Amazon.com, is not an indication of notability because the websites include large numbers of vanity press publications. A listing at any other online bookstore that includes large numbers of vanity press publications should be treated in the same way.

এখন পর্যন্ত অপ্রকাশিত বই[সম্পাদনা]

Articles about books that are not yet published are accepted only if they are not excluded by the Wikipedia is not a crystal ball policy, and only under criteria other than those provided by this guideline, typically because the anticipation of the book is notable in its own right. In such cases there should be independent sources which provide strong evidence that the book will be published, and which include the title of the book and an approximate date of publication.

অ-সমসাময়িক বই[সম্পাদনা]

The vast majority of books whose Wikipedia articles are nominated for deletion, and whose notability could reasonably be called into question, are contemporary. Nevertheless, the notability of books written or published earlier may occasionally be disputed and the criteria specified above, intended primarily for contemporary books, may be unsuitable because they would be too restrictive and would exclude articles on books that are worthy of notice.

Common sense should prevail. In such cases, possible bases for a finding of notability include, in particular, how widely the book has been cited or written about, the number of editions of the book, whether it has been reprinted, the fame that the book enjoys or enjoyed in the past, its place in the history of literature, its value as a historical source and its age.

অ্যাকাডেমিক এবং প্রযুক্তিগত বই[সম্পাদনা]

Academic and technical books serve a very different function and come to be published through very different processes than do books intended for the general public. They are often highly specialized, have small printing runs, and may only be available in specialized libraries and bookstores. For these reasons, most of the standards for mainstream books are inapplicable to the academic field because they would be too restrictive and would exclude articles on books that are worthy of notice. Again, common sense should prevail. In such cases, possible bases for a finding of notability include, in particular, whether the book is published by an academic press,[৯] how widely the book is cited by other academic publications or in the media,[১০] the number of editions of the book, whether one or more translations of the book have been published, how influential the book is considered to be in its specialty area, or adjunct disciplines, and whether it is, or has been, taught, or required reading, in one or more reputable educational institutions.

উদ্ভূত নিবন্ধ[সম্পাদনা]

Articles on books should not be split and split again into ever more minutiae of detail treatment, with each split normally lowering the level of notability. While a book may be notable, it is not normally advisable to have a separate article on a character or thing from the book, and it is often the case that despite the book being manifestly notable, a derivative article from it is not. Exceptions do exist, especially in the case of very famous books. For example, Charles Dickens' A Christmas Carol clearly warrants a side article on its protagonist, Ebenezer Scrooge. When a book has been split too finely to support the notability of individual subtopics, merging content back into the book's article is appropriate.

In some situations— for example, if a given book itself does not appear to be notable, but the author is notable— it may be more appropriate to feature material about the book in the author's article rather than creating a separate article for that book. It may sometimes be appropriate to merge an article on a book into an article that is a bibliography or list of books. This might, for example, facilitate the inclusion of material on anonymous works that, because those works are anonymous, cannot be merged into their authors' articles. If, in such a case, the book cannot be merged only because the notable author's article, or the bibliography or list of books, does not currently exist, consider writing the author's article, or the bibliography or list, yourself or request that it be written.

উৎস[সম্পাদনা]

  • Clicking on any linked ISBN number on Wikipedia takes you to Special:Booksources where preformatted links for the specific book are provided, allowing access to multiple library catalogues, bookseller databases and other book resources.
This might be an issue as different formats of a book (i.e. ebook, audiobook, printed book) will have different ISBNs, and they will often not be sequential, especially for older books that were originally published before ebooks or audiobooks existed.

আরও দেখুন[সম্পাদনা]

টিকা[সম্পাদনা]

  1. The "subject" of a work means non-trivial treatment and excludes mere mention of the book, its author or of its publication, price listings and other nonsubstantive detail treatment.
  2. "Non-trivial" excludes personal websites, blogs, bulletin boards, Usenet posts, wikis and other media that are not themselves reliable. An analysis of the manner of treatment is crucial as well; Slashdot.org for example is reliable, but postings to that site by members of the public on a subject do not share the site's imprimatur. Be careful to check that the author, publisher, agent, vendor. etc. of a particular book are in no way interested in any third party source.
  3. Independent does not mean independent of the publishing industry, but only refers to those actually involved with the particular book.
  4. A book's inclusion in a reliable bestseller list is non-trivial treatment if the list is notable or the list is published by a notable media outlet and the list is republished or covered by other reliable sources. Bestseller lists in retailer or e-commerce sources like Amazon or self-published sources like personal websites, blogs, bulletin boards, wikis, and similar media are not considered reliable. Social media review sites like Goodreads and LibraryThing do not qualify for this criterion.
  5. Self-promotion and product placement are not the routes to having an encyclopedia article. The published works must be someone else writing about the book. (See Wikipedia:Autobiography for the verifiability and neutrality problems that affect material where the subject of the article itself is the source of the material). The barometer of notability is whether people independent of the subject itself (or of its author, publisher, vendor or agent) have actually considered the book notable enough that they have written and published non-trivial works that focus upon it.
  6. এর মধ্যে প্রাথমিক ও মাধ্যমিক বিদ্যালয় উভয়ই অন্তর্ভুক্ত।
  7. This criterion does not include textbooks or reference books written specifically for study in educational programs, but only independent works deemed sufficiently significant to be the subject of study themselves, such as major works in philosophy, literature, or science.
  8. Certain print-on-demand book publishers, such as PublishAmerica, claim to be "traditional" advance- and royalty-paying publishers rather than vanity presses. Regardless of exact definitions, PublishAmerica and similar presses are to be considered vanity presses for purposes of assessing notability based on the manner works are published through them.
  9. Publication by a prominent academic press should be accorded far more weight than the analogous benchmark defined for publication of mainstream book by well known commercial publishers, by virtue of the non-commercial nature of such presses, and the peer review process that some academic books must pass before publication is allowed to go forward. See university presses for a partial list of such presses. Note that because a large portion of (en.)Wikipedia articles are written by English speaking people from English speaking nations, this list currently has an English speaking bias.
  10. A book's subject may be so specialized, such as in the esoteric math or physics spheres, that only a few hundred (or fewer) people in the world are situated to understand and comment on the material.
  11. "catalogue.bl.uk"। catalogue.bl.uk। ১৯৯৪-১১-০৬। সংগৃহীত ২০১৪-০১-০৪ 
  12. "catalog.loc.gov"। catalog.loc.gov। ২০১৩-০৫-১৪। সংগৃহীত ২০১৪-০১-০৪ 
  13. "litencyc.com"। litencyc.com। সংগৃহীত ২০১৪-০১-০৪ 
  14. "নর্টন আনন্থোলজি অব ওয়ার্ল্ড লিটারেচার: W. W. Norton StudySpace"। Wwnorton.com। সংগৃহীত ২০১৪-০১-০৪ 
  15. Time:1:47। "worldcat.org"। worldcat.org। সংগৃহীত ২০১৪-০১-০৪