উইকিপিডিয়া:অসম্পূর্ণ

উইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকে
সরাসরি যাও: পরিভ্রমণ, অনুসন্ধান

এই নিবন্ধটির উদ্দেশ্য, কীভাবে অসম্পূর্ণ নিবন্ধে কাজ করতে হবে তার কিছু সাধারণ নির্দেশনা সরবরাহ কারা। অসম্পূর্ণ নিবন্ধ হচ্ছে সেগুলো যেগুলো অত্যন্ত ছোট এবং একটি বিষয়ের বিশ্বকোষীয় সীমা পরিপূর্ণ করতে ব্যর্থ হয়েছে। এই নিবন্ধের প্রথম অংশ অসম্পূর্ণতা বিষয়ক প্রাথমিক তথ্য, অর্থাৎ সেই তথ্যগুলো যেগুলো বেশিরভাগ ব্যবহারকারীর জানা প্রয়োজন। দ্বিতীয়ত, অনেক বিশেষায়িত বিষয়বস্তুর ক্ষেত্রে অসম্পূর্ণতার প্রকার তৈরি করা।


অসম্পূর্ণ নিবন্ধ চিহ্নিত করার জন্য সার্বজনীন কোনো নীতিমালা নেই। তবে পূর্বে আলোচনার মাধ্যমে একটি স্টাব বা অসম্পর্ণ নিবন্ধের একটি নূন্যতম দৈর্ঘ্য নির্ধারণ করা হয়েছিলো। যদিও ক্ষেত্র বিশেষে এটি পরিবর্তন করা যেতে পারে। সাধারণভাবে কোনো নিবন্ধ তথ্যছক, বহিঃসংযোগ, আরও দেখুন, তথ্যসূত্র প্রভৃতি অনুচ্ছেদ, বিষয়শ্রেণী ও টেমপ্লেট ট্যাগ, আন্তঃউইকি সংযোগসমূহ, নিবন্ধ ও অনুচ্ছেদ শিরোনাম, ছবির ক্যাপশন বাদে ১৫০ শব্দ হলে সেটিকে স্টাব বা অসম্পূর্ণ নিবন্ধ বলা যেতে পারে। অস্পূর্ণ নিবন্ধে {{অসম্পূর্ণ}} ট্যাগ সংযোজন করতে হবে, এর ফলে অন্যান্য ব্যবহারকারীরা এই নিবন্ধটি সম্প্রসারণে সহযোগীতা করতে পারবে।

প্রাথমিক তথ্য[সম্পাদনা]

অসম্পূর্ণ হচ্ছে এমন একটি নিবন্ধ যাতে মাত্র কয়েকটি বাক্য রয়েছে, অর্থাৎ যা কোনো একটি বিষয়ের বিশ্বকোষীয় সীমা পরিপূর্ণ করতে ব্যর্থ হয়েছে। তবে এমন ছোট নয় যে, তা প্রয়োজনীয় তথ্য প্রদানে সম্পূর্ণ ব্যর্থ হয়েছে। বড় আকৃতি বিশিষ্ট নিবন্ধগুলো সচারচর অসম্পূর্ণ হিসেবে গণ্য হয় না, যদিও সেগুলোর শব্দকোষে দূর্বলতা থাকতে পারে বা নির্দেশনা সম্পাদনার প্রয়োজন হতে পারে। এই নিবন্ধগুলোর জন্য অসম্পূর্ণ টেমপ্লেটের বদলে পরিষ্করণের টেমপ্লেট যুক্ত করা যেতে পারে। মনে রাখবেন, যদি কোনো নিবন্ধে অত্যন্ত কম যথাযথ উৎসযুক্ত তথ্য থাকে, অথবা বিষয়বস্তু উৎস সম্পর্কে স্বচ্ছ প্রমাণ পাওয় না যায়, এটি অপসারণ করা হতে পারে বা ঐ নিবন্ধের সাথে সম্পর্কযুক্ত কোনো নিবন্ধের সাথে সমন্বয়/একীভূত করা হতে পারে।

যখন শুধু একটি “সংজ্ঞা”-ই কোনো নিবন্ধকে অসম্পূর্ণ করে, তখন খেয়াল রাখুন উইকিপিডিয়া কোনো অভিধান নয়। এধরনের তথ্য উইকিপিডিয়ার অন্য একটি সহপ্রকল্প উইকিশনারির আওতায় পড়ে। বিশ্বকোষীয় নিবন্ধ ও অভিধানের মধ্যে পার্থক্য ভালোভাবে বোঝার জন্য Use–mention distinction পাতাটি দেখতে পারেন। অভিধানের ভুক্তি হচ্ছে “একটি শব্দ বা শব্দগুচ্ছ;” আর একটি বিশ্বকোষীয় নিবন্ধ হচ্ছে “একটি বিষয় সম্পর্কে”। তবে কোনো নিবন্ধে আপনি উইকিশনারির লিঙ্ক সংযোজন করতে পারেন। সেজন্য {{নিবন্ধের নাম|Wiktionary}} লিখুন।

কখন একটি নিবন্ধ অসম্পূর্ণ হিসেবে পরিগণিত হবে না, তাঁর কোনো নির্দিষ্ট আকারসীমা নেই। সাধারণত আকারে খুব ছোট নিবন্ধকে অসম্পূর্ণ ধরা হয়, কিন্তু এমন অনেক নিবন্ধ আছে যেগুলো সম্পর্কে লেখার খুব কম-ই আছে। তবে সাধারণত দুই-তিন প্যারা লেখা আছে, যা পড়তে পাঠকের এক মিনিটের মতো সময় লাগে—এমন নিবন্ধকে অসম্পূর্ণ ধরা হয় না। আবার এমন নিবন্ধও আছে যেগুলো সম্মন্ধে অনেক কিছু লেখার আছে, তাই কয়েক প্যারা লেখার পরও নিবন্ধটি অসম্পূর্ণ থাকতে পারে। দৈর্ঘ্যের বিচারে অসম্পূর্ণতা নির্ণয়ে সম্পাদক হিসেবে পার্থক্য থাকতে পারে, কিন্তু সাধারণত কোনো নিবন্ধ অসম্পূর্ণ কী না, তা যাচাইয়ে তালিকা, টেমপ্লেট, চিত্র, এবং বিভিন্ন প্রান্তীয় বিষয়কে আমলে ধরা হয় না।

আদর্শ অসম্পূর্ণ নিবন্ধ[সম্পাদনা]

যেকোনো নিবন্ধিত ব্যবহারকারী একটি অসম্পূর্ণ নিবন্ধ শুরু করতে পারেন।

নিবন্ধ তৈরি (ACR)
প্রাথমিক সাহায্য
ধারণা ও নির্দেশনা
উন্নয়ন প্রক্রিয়া
মেটা সরঞ্জাম ও শাখা

কোন অসম্পূর্ণ নিবন্ধ শুরুর ক্ষেত্রে মাথায় রাখবেন যে, আপনাকে যথেষ্ট পরিমাণে তথ্য সংযোজন করতে হবে যেনো অন্যান্য সম্পাদকেরা তা বাড়াতে পারেন। এমন তথ্য যুক্ত করবেন না যা দ্রুত অপসারণের জন্য বিচারধারা-র আওতায় পড়ে যায় ও মুছে ফেলতে হয়। নিবন্ধটি লেখার জন্য প্রয়োজনীয় তথ্যসহায়তা আপনি বিভিন্ন বই, ওয়েবসাইট, এবং যদি থাকে তবে ইংরেজি উইকিপিডিয়া থেকেও নিতে পারেন। যদি সরাসরি অনুবাদ না করে মৌলিক কিছু যুক্ত করতে চান, তবে আপনার নিবন্ধের বিষয়টির ওপর একটু পড়াশোনা করে নিন। এই পরামর্শটি এজন্যই দেয়া যাতে আপনি বিষয়টি সম্পর্কে নিশ্চিত ও পরিষ্কারভাবে লিখতে পারেন, সংযোজিত তথ্য নির্ভুল হয়, এবং সর্বপোরি উইকিপিডিয়ার নিরপেক্ষ দৃষ্টিভঙ্গি বজায় থাকে। আপনার নিজের ভাষায় লিখুন। সরাসরি অন্য উৎস থেকে কপি-পেস্ট করে কুম্ভিলতা প্রদর্শন করবেন না, এবং কপিরাইট ভঙ্গ করবেন না।

নিবন্ধের বিষয়ের সংজ্ঞা বা বর্ণনায় মিথ্যার আশ্রয় গ্রহণ করবেন না। পরিষ্কার, সুস্পষ্ট ও তথ্যপূর্ণ লেখা লিখুন। উদাহরণস্বরূপ বলা যায়, কেনো একজন ব্যক্তি বিখ্যাত, একটি স্থান কোথায় অবস্থিত, এবং কেনো সেটি পরিচিত, অথবা, ঘটে যাওয়া একটি কর্মকাণ্ডের প্রাথমিত তথ্যাদি—এসব তথ্য সংযোজনের ক্ষেত্রে মিথ্যা/ভুল তথ্য দেবেন না।

পরবর্তীতে, প্রাথমিত তথ্যাদি পরিবর্ধনের চেষ্টা করুন। প্রযোজ্য শব্দগুলোতে আন্ত:উইকি লিঙ্ক সংযোজন করুন, ফলে যেসব ব্যবহারকারী ঐ শব্দগুলোর সাথে অপরিচিত তারা সেগুলো সম্পর্কে জেনে নিতে পারেন। অপ্রয়োজনীয় লিঙ্ক সৃষ্টি থেকে বিরত থাকুন; ঐ লিঙ্কগুলো সংযোজন করুন যেগুলো নিবন্ধটিকে বুঝতে পাঠকের প্রয়োজন হয়। অবশেষে একটি জটিল ধাপ: অর্থাৎ, অসম্পূর্ণ নিবন্ধটিতে আপনার সংযোজিত তথ্যের নির্ভরযোগ্য উৎস সংযোজন করা; আরো জানতে দেখুন: উৎসনির্দেশ

যখন আপনি নিবন্ধ শুরু ও সংরক্ষণ করবেন, অতঃপর অন্যান্য সম্পাদকেরা তা সমৃদ্ধ করতে সচেষ্ট হবেন।

কীভাবে একটি নিবন্ধকে অসম্পূর্ণ হিসেবে চিহ্নিত করতে হয়[সম্পাদনা]

একটি ছোট নিবন্ধ লেখার পর, অথবা একটি অচিহ্নিত অসম্পূর্ণ নিবন্ধ (stub) খুজে পেলে , আপনি অবশ্যই একটি "অসম্পূর্ন নিবন্ধের" টেমপ্লেট সন্নিবেশ করা উচিত। Wikipedia:WikiProject Stub sorting/Stub types তালিকাভুক্ত টেমপ্লেট মধ্যে থেকে নির্বাচন করুন ।

এটা নিবন্ধটির শেষে স্থাপন করা হয়, External links সেকশনের পরে, any navigation templates, and the category tags, so that the stub category will appear last. It is usually desirable to leave two blank lines between the first stub template and whatever precedes it. As with all templates, stub templates are added by simply placing the name of the template in the text between double pairs of curly brackets (e.g., {{tree-stub}}). Stub templates are transcluded, not substituted.

Stub templates have two parts: a short message noting the stub's topic and encouraging editors to expand it, and a category link, which places the article in a stub category alongside other stubs on the same topic. The naming for stub templates usually topic-stub; a list of these templates may be found here. You need not learn all the templates — even simply adding {{stub}} helps (see this essay for more information). The more accurately an article is tagged, however, the less work it is for other sorters later, and the more useful it is for editors looking for articles to expand.

If an article overlaps several stub categories, more than one template may be used, but it is strongly recommended that only those relating to the subject's main notability be used. A limit of three or, if really necessary, four stub templates is advised.

Stub-related activities are centralized at Wikipedia:WikiProject Stub sorting (shortcut Wikipedia:WSS). This project should be your main reference for stub information, and is where new stub types should be proposed for discussion prior to creation.

অসম্পূর্ণ অবস্থা রহিতকরণ[সম্পাদনা]

কোন অসম্পূর্ণ নিবন্ধ আকারে ও তথ্যে পূর্ণাঙ্গ হয়ে গেলে যেকোনো ব্যবহারকারী এর স্টাব টেমপ্ল্যাটটি মুছে দিতে পারেন। এর জন্য কোন administrator অ্যাকশন বা আনুষ্ঠানিক অনুমতির দরকার নেই।

বহু নিবন্ধ আছে যেগুলো অনেক পরিবর্ধনের পর এখন আর এখন অসম্পূর্ণের কাতারে ফেলা যায় না, আবার পূর্ণাঙ্গও বলা যায় না। সেরকম ক্ষেত্রে নিবন্ধের স্টাব টেমপ্ল্যাটটি সরিয়ে {{expand}} টেমপ্ল্যাট দেওয়া যেতে পারে। তবে কোন নিবন্ধে একইসাথে স্টাব এবং এক্সপ্যান্ড টেমপ্ল্যাট থাকা উচিত না।

যেসব নিবন্ধ আর অসম্পূর্ণ নেই তাদের স্টাব ট্যাগ মুছে দিতে সাহসী হোন

অসম্পূর্ণ নিবন্ধ খুঁজে বের করা[সম্পাদনা]

অসম্পূর্ণতার প্রকার তৈরি[সম্পাদনা]

Please propose new stub types at WikiProject Stub sorting/Proposals so that they may be discussed prior to creating them.

In general, a stub type consists of a stub template and a dedicated stub category, although "upmerged" templates are also occasionally created which feed into more general stub categories.

If you identify a group of stub articles that do not fit an existing stub type, or if an existing stub category is growing very large, you can propose the creation of a new stub type which is debated at Wikipedia:WikiProject Stub sorting/Proposals.

উদাহরণ[সম্পাদনা]

স্টাব টেমপ্ল্যাটের একটি উদাহরণ হচ্ছে {{Writer-stub}}, যেটা নিম্নের আউটপুটটি তৈরি করে:

{{Writer-stub}} টেমপ্ল্যাট যুক্ত সকল নিবন্ধ বিষয়শ্রেণী:সাহিত্যিকদের উপর লেখা অসম্পূর্ণ নিবন্ধসমূহ নামক তালিকার অন্তর্ভুক্ত হয়।

দিকনির্দেশনা[সম্পাদনা]

Several guidelines are used to decide whether a new stub type is useful. These include the following:

  1. Is there a stub type for this topic already? (Check Wikipedia:WikiProject Stub sorting/Stub types.)
  2. Will the new type be well-defined? (Stub categories are a tool used by editors to expand articles. Good topic definition makes stubs easier to sort accurately.)
  3. Does the new stub type cover ground not covered by other type, or create a well-defined subtype that does?
  4. Will there be a significant number of existing stubs in this category? (Ideally, a newly-created stub type has 100-300 articles. In general, any new stub category should have a minimum of 60 articles. This threshold is modified in the case of the main stub category used by a WikiProject.)
  5. Would your new stub type overlap with other stub types? (Stub types form a hierarchy and as such are usually split in specific ways. Compare other stub splits at Wikipedia:WikiProject Stub sorting/Stub types.)
  6. If you are breaking a subtype out of an existing type, will the new creation reduce the size of the parent by a significant amount? (This is not an absolute necessity, but is often a catalyst for the creation of stub categories. Stub categories containing over 800 articles are typically considered to be "over-sized", and in need of such sub-types.)

If you think you have satisfied these guidelines, it is highly recommended that you propose the new stub type at stub type proposals page. This allows for debate on matters relating to the stub type that may not have occurred to the proposer, and also allows for objections if the split does not satisfy stub guidelines. If there are no objections within five days, you may create the new stub type.

নতুন অসম্পূর্ণ টেমপ্লেট[সম্পাদনা]

Once the creation of a new stub type has been discussed at Wikipedia: WikiProject Stub sorting/Proposals and agreed upon, a template can be created. The name of this should follow the stub type naming conventions, and will usually be decided during the discussion process.

All stub templates should link to a stub category. This may be a category specific to the topic of the template, or the template might be "upmerged" to one or more less specific categories – for example, a template for Andorran history might link to a stub category for European history and a general Andorran stub category. This is often thought to be desirable when a stub type is proposed in anticipation of future use, but is not currently over the size threshold; or where an existing stub type has a finite number of well-defined subdivisions, with some numerically viable as subtypes, and others not.

Adding a small image to the stub template (the "stub icon") is generally discouraged because it increases the strain on the Wikipedia servers but may be used, so long as the image must be public domain or have a free license - fair use images must not be used in templates. Stub icons should be small, preferably no more than about 40px in size.

The standard code for stub templates is found at: {{asbox}}. This template can be used (without substitution).

নতুন অসম্পূর্ণ বিষয়শ্রেণী[সম্পাদনা]

The name of the stub category should also have been decided during the proposal process and will also follow the naming guidelines.

The text of a stub category should contain a definition of what type of stubs are contained in it and an indication of what template is used to add stubs to it. The {{WPSS-cat}} template should also be placed on the category, to indicate that it has been created after debate at Wikipedia: WikiProject Stub sorting/Proposals. The new stub category should also be added to the Wikipedia:WikiProject Stub sorting/Stub types list.

The new stub category should be correctly added into other categories. These should include at least three specific categories:

  • The analogous permanent category ("permcat")
  • At least one higher level ("parent") stub category
  • Category:Stub categories

Thus, for example, Category:France stubs, should be in an equivalent permcat (Category: France), parent stub category (Category:Europe stubs), and Category:Stub categories.

The creation of stub categories can be partially automated by using {{Stub category}} as follows:

{{Stub Category|article=[[A]]|newstub=B|category=C}}

A: Insert the description of the category here.
B: Insert the name of the new stub template here.
C: Insert the name of an appropriate parent non-stub category.

In the example given above, the formatting would look like this:

{{Stub Category|article=[[France]]|newstub=France-stub|category=France}} which would produce this:

This syntax also automatically adds the new category to Category:Stub categories, though parent stub categories and {{WPSS-cat}} still need to be added manually. It also automatically pipes the stub category with "µ", so that appears at the end of the list of subcategories in non-stub category C. This effectively moves it away from navigation categories to place it alongside other editing- and cleanup-related categories.

If you have some doubts or comments regarding any part of the process, do not hesitate to address them at Wikipedia talk:WikiProject Stub sorting.

অসম্পূর্ণতার প্রকার, উইকিপ্রকল্প, এবং মূল্যনির্ধারণ টেমপ্লেট[সম্পাদনা]

When a new WikiProject commences, one of the first things its creators often do is decide whether or not a specific stub type should be created for it. Often there is no real problem, as WikiProject topics frequently coincide with subjects of specific stub types. On other occasions, there will be no specific stub type, and a new type should be proposed.

Occasionally, a WikiProject will seek to have a stub type which runs contrary to the way stubs are normally split, and this can create conflict between that project and WikiProject Stub sorting, or - more important - between that one stub type and one or more other stub types. Even where there is an existing stub type, there may be conflict, as often the definition of a topic as used for stub sorting may not be identical to that used by its specific WikiProject. It should be remembered in cases like this that, while a specific WikiProject may be looking for a solution for its concerns, WikiProject Stub sorting is attempting to make a coherent and cohesive system that works for all editors. The system needs to be as compatible as possible with the needs of all WikiProjects, and also with the needs of casual editors who are not part of any WikiProject.

Assessment templates are a way around this problem, and more often than not a far more useful tool for WikiProjects. Assessment templates have several distinct advantages over stub types for WikiProjects. The templates are placed on article talk pages, where they are less likely to be seen as controversial (the placing of stub templates on controversial articles has frequently been a source of edit-warring). They allow all articles within a topic area to be assessed and catalogued by a project, not just stub articles. They allow an indication to be made of exactly what work needs to be done on an article. They also allow workgroups that are subgroups of WikiProjects to have their own specific templates that are better suited to their tasks.

সরঞ্জাম[সম্পাদনা]

অসম্পূর্ণ নিবন্ধ খুঁজে বের করার বা সাজানোর জন্য বেশ কিছু সরঞ্জাম রয়েছে। এর মাঝে উল্লেখযোগ্য হচ্ছে:

আরো দেখুন[সম্পাদনা]