উইকিপিডিয়া:বৃত্তান্ত

উইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকে
এই পাতাটি উইকিপিডিয়ায় পরিভ্রমণকারীদের জন্য উইকিপিডিয়া প্রকল্পের সূচনাবক্তব্য।
এই বিষয়ের ওপর অন্য একটি বিশ্বকোষীয় নিবন্ধ পেতে দেখুন: উইকিপিডিয়া

উইকিপিডিয়া (ইংরেজি: Wikipedia — উচ্চারণ: ˌwiːkiˈpiːdiə বা ˌwɪkɨˈpiːdiə) হচ্ছে একটি বহুভাষিক, ওয়েবভিত্তিক, মুক্ত বিষয়বস্তুবিশিষ্ট বিশ্বকোষ প্রকল্প। ইংরেজি “Wikipedia” (উইকিপিডিয়া) শব্দটি এসেছে “Wiki” (উইকি), যার অর্থ সহায়তামূলক কাজের দ্বারা তৈরি ওয়েবসাইট এবং “Encyclopedia” (বিশ্বকোষ) শব্দ দুটি থেকে। উইকিপিডিয়ার নিবন্ধগুলো ব্যবহারকারীকে সহায়ক তথ্যের সাথে অন্যান্য সংযোগের নির্দেশনা দেয়।

উইকিপিডিয়া সারা বিশ্বের স্বেচ্ছাসেবকদের সহায়তামূলক কর্মকাণ্ডের মাধ্যমে তৈরি। ইন্টারনেট সংযোগ আছে এমন যে কেউ উইকিপিডিয়ার যে-কোনো নিবন্ধে পরিবর্তন ও তথ্য সংযোজন করতে পারেন। ২০০১ সালে এটি শুরুর পর থেকে এর নিবন্ধ সংখ্যা অবিশ্বাস্য গতিতে বৃদ্ধি পেয়ে চলেছে। এটি এখন বিশ্বের অন্যতম বৃহত্তম তথ্যসূত্র বিষয়ক ওয়েবসাইট। বর্তমানে ২০১১ সালে ৮ কোটি ৮৯ লক্ষ ভিজিটর উইকিপিডিয়ার সাইট দেখেছেন। এখানে সদাকর্মচঞ্চল অবদানকারীর সংখ্যা ৭৯,৫৭০-এরও বেশি। যারা কাজ করছেন ১ কোটি ৩০ লক্ষেরও বেশি নিবন্ধের ওপর এবং ২৬০টিরও বেশি ভাষায়। আজকের হিসাব অনুসারে বাংলা উইকিপিডিয়ায় নিবন্ধ আছে ৩২,৬৩১টি। প্রতিদিন হাজারে শখানেক মানুষ তথ্যসংগ্রহের জন্য উইকিপিডিয়াতে আসেন, যাঁরা গড়ে হাজারে দশটি করে সম্পাদনা করেন এবং হাজারেরও বেশি নিবন্ধ প্রতিদিন উইকিপিডিয়া নামক এই বিশ্বকোষটিতে সংযুক্ত হয় (আরো দেখুন: পরিসংখ্যান)।

উইকিপিডিয়ায় লিখতে বিশেষ কোনো যোগ্যতার প্রয়োজন নেই। উইকিপিডিয়া প্রতিষ্ঠিত জ্ঞানের ভাণ্ডার, তাই নতুন কোনো গবেষণা (মৌলিক গবেষণা) এখানে তৈরি করবেন না। অর্থাৎ, সকল বয়সের, সকল সমাজের ও সংস্কৃতির মানুষেরাই উইকিপিডিয়ায় লিখতে পারেন। যাঁর ইন্টারনেট ব্যবহারের সুবিধা আছে, তিনি এখানকার বেশিরভাগ নিবন্ধ-ই সম্পাদনা করতে পারেন। শুধুমাত্র সকল নিবন্ধের ওপরে “সম্পাদনা” ট্যাবে ক্লিক করলেই হবে। সবাইকে এখানে তথ্য যোগ করতে, যাচাইকৃত তথ্যসূত্র যোগ করতে উৎসাহিত করা হয়; যতোক্ষণ তাঁরা কাজগুলো উইকিপিডিয়ার নীতিমালা ও নির্দেশাবলীর ভেতরে থেকে একটি যথাযথ আদর্শের আওতায় কাজগুলো করেন। আদর্শবিহীন বা বিতর্কিত তথ্য মুছে ফেলার বিষয়। ব্যবহারকারীকে উইকিপিডিয়ায় তথ্যযোগের বা উন্নয়নের ক্ষেত্রে ভুলের ব্যাপারে চিন্তিত হওয়ার প্রয়োজন নেই, কারণ অন্যান্য ব্যবহারকারীরা পরামর্শদানের মাধ্যমে বা সুনির্দিষ্ট ভুল তথ্য মুছে ফেলার মাধ্যমে উইকিপিডিয়ার উন্নতির গতি অব্যাহত রাখেন। এছাড়া উইকিপিডিয়ার সফটওয়্যার এমনভাবে ডিজাইন করা হয়েছে যেনো, ভুলক্রমে কোনো সম্পাদনা হয়ে থাকলে তা আবারো তার আগের মূল অবস্থানে ফিরিয়ে নেওয়া যায়।

যেহেতু উইকিপিডিয়া কাজের একটি চলমান প্রক্রিয়া এবং এর নীতিমালা অনুযায়ী যে কেউ এখানে অবদান রাখতে পারেন, তাই এটি গুরুত্বগতভাবে প্রকাশিত তথ্যসূত্র থেকে ভিন্ন। নির্দিষ্ট করে বলতে গেলে পুরোনো নিবন্ধগুলো নতুনগুলো থেকে অনেক সমৃদ্ধ এবং ভারসাম্যপূর্ণ, যেখানে নতুনগুলোতে দেখা যায়, তথ্যের অভাব, অবিশ্বকোষীয় উপাদানের বা ধ্বংসপ্রবণ বিষয়বস্তুর উপস্থিতি। ব্যবহারকারীদের তাই নতুন যোগকৃত বা যেসকল ভুল তথ্য এখনো মুছে ফেলা হয় নি, সেগুলো সম্বন্ধে সচেতন হওয়ার প্রয়োজন আছে (গবেষণার ক্ষেত্রে উইকিপিডিয়া দেখুন)। আবার, উইকিপিডিয়া নিত্য হালনাগাদ করা সম্ভব, যা প্রকাশিত বিশ্বকোষে সম্ভব নয়। অর্থাৎ, উইকিপিডিয়ায় বিশ্ব পরিক্রমার সাথে তাল মিলিয়ে, প্রকাশিত বিশ্বকোষের মাস, বা বছরের তুলনায়; সেকেন্ড, মিনিট বা ঘণ্টা ব্যবধানে নিবন্ধ সৃষ্টি এবং তথ্য হালনাগাদ করা যায়।

আপনি যদি এখনো পড়ে না থাকেন তবে আমরা আপনাকে কিছুক্ষণের জন্য উইকিপিডিয়া কী নয় তা পড়ার আমন্ত্রণ জানাচ্ছি, যাতে আপনি বুঝতে পারেন উইকিপিডিয়ার সাহায্য কোন ক্ষেত্রে আপনি গ্রহণ করতে পারেন ও কীভাবে উইকিপিডিয়ায় অবদান রাখবেন। মূল আরো কিছু বিষয়ের ওপর তথ্য নিচে দেওয়া আছে। আপনি যদি খুঁজে না পান যে, আপনি ঠিক কীসের খোঁজ করছেন, তবে আপনি প্রায়শ জিজ্ঞাসিত প্রশ্ন (প্রাজিপ্র বা FAQ), অভিভাবকদের জন্য পরামর্শ-এ খুঁজে দেখতে পারেন; অথবা কোথায় প্রশ্ন করবেন দেখুন। উইকিপিডিয়ায় সম্পাদনা ও অন্যান্য ক্ষেত্রে সাহায্যের ক্ষেত্রে সাহায্য সূচি দেখুন।

পরিচ্ছেদসমূহ

উইকিপিডিয়া বৃত্তান্ত[সম্পাদনা]

উইকিপিডিয়ার ইতিহাস[সম্পাদনা]

wikipedia.org ওয়েবসাইট, সকল ভাষার উইকিপিডিয়ার হোমপেইজ

উইকিপিডিয়ার জন্ম হয়েছিলো ন্যুপিডিয়া নামক একটি বাতিলকৃত প্রকল্প থেকে। ন্যুপিডিয়ায় পুর্ননিরীক্ষণের ব্যবস্থা ছিলো এবং উচ্চ যোগ্যতাসম্পন্ন অবদানকারীরা শুধু সেখানে লিখতেন, কিন্তু ন্যুপিডিয়ার নিবন্ধ বৃদ্ধির গতি ছিলো খুবই মন্থর। ২০০০ সালে, জিমি ওয়েলস, ন্যুপিডিয়ার প্রতিষ্ঠাতা ও ল্যারি স্যাঙ্গার, যাঁর সাথে ঐ প্রকল্পে ওয়েলস কাজ করতেন, আলোচনা করেন যে, ন্যুপিডিয়াকে কীভাবে আরো মুক্ত ও গতিশীল একটি প্রকল্প হিসেবে গড়ে তোলা যায়। উপায় হিসেবে বিভিন্ন সূত্রের কাছ থেকে পরামর্শ আসে যে, উইকি-ই শুধুমাত্র পারে সাধারণ সদস্যদের বিষয়বস্তু যোগ করতে; এবং ন্যুপিডিয়া প্রথম উইকি, যার অনলাইন অভিষেক ১০ জানুয়ারি, ২০০১ সালে।

ন্যুপিডিয়ার একাংশের সম্পাদক ও পুণঃনিরীক্ষণকারীদের মধ্যে ন্যুপিডিয়ার উইকি হয়ে ওঠার ব্যপারে বিরোধিতা ছিলো, তাই নতুন এই প্রকল্পের নাম পরবর্তীতে দেওয়া হয় “উইকিপিডিয়া” এবং এটি তার নিজস্ব ডোমেইনে প্রকাশ পায় হয় ১৫ জানুয়ারি,২০০১-এ (কিছু ব্যবহারকারী এটিকে উইকিপিডিয়া দিবসও বলেন)। জিমি ওয়েলজ নিজে ব্যান্ডউইথসার্ভার সার্ভার সুবিধাটির অর্থযোগান দেন। এই প্রকল্পে আরো কাজ করেছিলেন বোমিসের সহপ্রতিষ্ঠাতা, তৎকালীন ও বর্তমান প্রধান নির্বাহী কর্মকর্তা টিম শেলসহ, বোমিসের প্রোগ্রামার জ্যাসন রিশে। ডোমেইন বর্তমানের wikipedia.org -তে পরিবর্তিত হয় যখন উইকিমিডিয়া ফাউন্ডেশন নামে এর মূল সংস্থাটি চালু হয়, কারণ “.org” ডোমেইটি অ-ব্যাবসায়িক ক্ষেত্রে ব্যবহৃত হয়। মার্চ ২০০৭-এ “wiki” শব্দটি নতুন একটি ইংরেজি শব্দ হিসেবে আত্মপ্রকাশ করে।[১]

মে ২০০১-এ ইংরেজি উইকিপিডিয়ার সাথে সাথে উইকিপিডিয়া চালু হয়—কাতালান, চীনা, ওলন্দাজ, এসপারেন্টো, ফরাসী, জার্মান, হিব্রু, ইতালীয়, জাপানি, পর্তুগীজ, রুশ, স্পেনীয় এবং সুইডিশ ভাষায়। এগুলোর সাথে কিছু দিন পরেই যোগ দেয় আরবিহাঙ্গেরীয়,[২] এবং সেপ্টেম্বরে,[৩] পোলিশ, এবং উইকিপিডিয়ার বহুভাষিক আরো কিছু প্রকল্প তৈরি হয়। ঐ বছরের শেষে আফ্রিকানস, নরওয়েজীয় এবং সার্বোক্রোয়েশীয় তাদের উইকিপিডিয়ায় যোগদানের ঘোষণা দেয়।

বাংলা উইকিপিডিয়ার ইতিহাস[সম্পাদনা]

ট্রেডমার্ক ও কপিরাইট[সম্পাদনা]

উইকিপিডিয়া, অলাভজনক উইকিমিডিয়া ফাউন্ডেশনের নিবন্ধনকৃত ট্রেডমার্ক, যা বেশকিছু প্রকল্পের সূচনা করেছে। এর সকল প্রকল্পে আপনাকে, সাহসী হয়ে, একত্রে কাজ করার মানসিকতা নিয়ে, সম্পাদনা ও গুরুত্বপূর্ণ অবদান রাখার জন্য স্বাগত জানানো হচ্ছে।

বেশিরভাগ উইকিপিডিয়া পাতা এবং এর ছবিগুলো দ্বৈত লাইসেন্সের অধিকারী। এর একটি হচ্ছে ক্রিয়েটিভ কমন্স অ্যাট্রিবিউশন-শেয়ার/অ্যালাইক লাইসেন্স (CC-BY-SA) এবং অপরটি গনু ফ্রি ডকুমেন্টেশন লাইসেন্স (GFDL)। এ দুটি মূল এবং অপরিবর্তিত, কোনো রূপভেদ নেই; উপর বা নিচের সকল স্থানের লেখার জন্যই প্রযোজ্য। কিছু লেখা শুধুমাত্র CC-BY-SA এবং CC-BY-SA সংশ্লিষ্ট লাইসেন্সের আওতাভুক্ত এবং সেগুলো GFDL-এর আওতায় ব্যবহার করা সম্ভব নয়; এধরনের লেখার ক্ষেত্রে পৃষ্ঠার নিচে (Footer) বা পৃষ্ঠার ইতিহাসে বা পৃষ্ঠার আলোচনা পাতায় তা উল্লেখ থাকবে। প্রত্যেকটি ছবির বিবরণ/বর্ণনা পাতা রয়েছে, যেখানে ছবিটি কোন লাইসেন্সের আওতায় দেওয়া হয়েছে এবং কীভাব ব্যবহার করা যাবে তা উল্লেখ করা আছে।

অবদানকৃত বিষয়বস্তু অবদানকারীদের নিজস্ব সম্পত্তি, যা CC-BY-SA এবং GFDL আওতায় মুক্তভাবে ব্যবহার, পুণঃপ্রকাশিত ও বণ্টন করা সম্ভব (কপিরাইট নোটিশ এবং বিষয়বস্তু দাবিত্যাগ দেখুন)।

উইকিপিডিয়া অবদানকারী[সম্পাদনা]

যাঁর ইন্টারনেট ব্যবহারের সুবিধা আছে, তিনিই উইকিপিডিয়ায় অবদান রাখতে পারেন। আর এভাবেই উইকিপিডিয়ার এই বিশাল নিবন্ধ সংগ্রহ গড়ে উঠেছে। উইকিপিডিয়ার সকল সংস্করণে, বিখ্যাত-অখ্যাত মিলিয়ে প্রায় ৭৫,০০০ সম্পাদক প্রতিদিন উইকিপিডিয়ায় কাজ করেন, এবং এই অভিজ্ঞ সম্পাদকগণ স্বীকৃত বিশ্বোকোষীয় ধাঁচে উইকিপিডিয়ায় বিষবস্তু যোগ ও সম্পাদনা করে যাচ্ছেন। এজন্য তাঁরা সম্পাদনা নীতি হিসেবে অনুসরণ করছেন: রচনাশৈলীর নির্দেশনা

উইকিপিডিয়ায় অবদান রাখার সময় অবদানকারীরা তাঁদের কাজের ক্ষেত্রে গুরুত্বের সাথে যে বিষয়টির চর্চা করেন, তা হচ্ছে ভদ্রতা। সম্পাদকগণ সকল পৃষ্ঠা দেখা ও প্রযুক্তিজ্ঞানসম্পন্নরা সম্পাদকদের কাজে সাহায্য করে ও ক্ষতিকর সম্পাদনা দূর করতে প্রয়োজনীয় প্রোগ্রাম লেখেন। বর্তমানে বাংলা উইকিপিডিয়ায় ৮ জন প্রশাসক আছেন, যাঁরা বিশেষ অধিকারপ্রাপ্ত ও তাঁরা তাঁদের এ অধিকার উইকিপিডিয়ার সুরক্ষায় প্রচলিত ও গৃহীত নীতিমালা ও নির্দেশাবলীর আওতায় প্রয়োগ করছেন। যেখানে কোনো তথ্য নিয়ে বা তথ্যের সত্যতা, বিশ্বাসযোগ্যতা, বা নিরপেক্ষতা নিয়ে প্রশ্ন ওঠে; সেখানে সম্পাদকগণ একত্রে ঐ বিষয়ের বিশেষজ্ঞের উপস্থিতি সাপেক্ষে সঠিক তথ্যটি উপস্থাপনে সচেষ্ট হন। ভদ্রতা ও শিষ্টাচার না মেনে কেউ তাঁর সম্পাদনার কাজ বার বার চালিয়ে যেতে থাকলে একজন প্রশাসক তাঁকে সাময়িক বা স্থায়ীভাবে নিষিদ্ধ করতে পারেন।

যদিও উইকিমিডিয়া ফাউন্ডেশন এই ওয়েবসাইটের স্বত্ত্বাধিকারী, কিন্তু এই সংগঠনটি এটির লেখালেখি ও দৈনন্দিন কর্মকাণ্ডে খুব অল্পই ভূমিকা রাখে।

উইকিপিডিয়ার সর্বোত্তম ব্যবহার করা[সম্পাদনা]

উইকিপিডিয়া পরিভ্রমণ[সম্পাদনা]

অনেকে জ্ঞান আহরনের জন্য এই সাইট ভ্রমন করেন,এবং অন্যেরা জ্ঞান বিনিময় করতে আসেন।মূলত ,দ্রুত অনেক কলাম সাথে সাথে যুগউপযোগী হয় এবং নতুন কলাম তৈরী হয়. আপনি পরিবর্তন গুলো দেখতে পারবেন সাম্প্রতিক পরিবর্তন পাতায়.আপনি আরও দেখতে পারেন ক্রমানুসারিক কলাম. Over 2,000 articles have been designated by the Wikipedia community as featured articles, exemplifying the best articles in the encyclopedia. Another 5,000 articles are designated as good articles. Some information on Wikipedia is organized into lists; the best of these are designated as featured lists. Wikipedia also has portals, which organize content around topic areas; our best portals are selected as featured portals. You may also search for articles using the search box on the left side of the screen.

You also might enjoy reading Wikipedia in other languages. Wikipedia has more than two hundred different languages (see other language versions), including a Simple English version, and related projects include a dictionary, quotations, books, manuals, and scientific reference sources, and a news service (see sister projects). All of these are maintained, updated, and managed by separate communities, and often include thought-provoking information and articles that can be hard to find through other common sources.

উইকিপিডিয়ার প্রচলিত নেভিগেশন[সম্পাদনা]

Wikipedia articles are all linked, or cross-referenced. Wherever you see highlighted text like this, it means there is a link to some relevant article or Wikipedia page with further in-depth information elsewhere if you need it. Holding your mouse over the link will often show you where a link will take you. You are always one click away from more information on any point that has a link attached. There are other links towards the ends of most articles, for other articles of interest, relevant external Web sites and pages, reference material, and organized categories of knowledge which you can search and traverse in a loose hierarchy for more information. Some articles may also have links to dictionary definitions, audio-book readings, quotations, the same article in other languages, and further information available on our sister projects. You can add further links if a relevant link is missing, and this is one way to contribute.

গবেষণার সরঞ্জাম হিসেবে উইকিপিডিয়ার ব্যবহার[সম্পাদনা]

As a wiki, articles are never complete. They are continually edited and improved over time. In general, this results in an upward trend of quality and a growing consensus over a fair and balanced representation of information.

Users should be aware that not all articles are of encyclopedic quality from the start: they may contain false or debatable information. Indeed, many articles start their lives as partisan; and, after a long process of discussion, debate, and argument, they gradually take on a neutral point of view reached through consensus. Others may, for a while, become caught up in a heavily unbalanced viewpoint which can take some time—months perhaps—to achieve better balanced coverage of their subject. In part, this is because editors often contribute content in which they have a particular interest and do not attempt to make each article that they edit comprehensive. However, eventually, additional editors expand and contribute to articles and strive to achieve balance and comprehensive coverage. In addition, Wikipedia operates a number of internal resolution processes that can assist when editors disagree on content and approach. Usually, the editors eventually reach a consensus on ways to improve the article.

The ideal Wikipedia article is well-written, balanced, neutral, and encyclopedic, containing comprehensive, notable, verifiable knowledge. An increasing number of articles reach this standard over time, and many already have. Our best articles are called Featured Articles (and display a small star in the upper right corner of the article), and our second best tier of articles are designated Good Articles. However, this is a process and can take months or years to be achieved, as each user adds their contribution in turn. Some articles contain statements which have not yet been fully cited. Others will later be augmented with new sections. Some information will be considered by later contributors to be insufficiently founded and, therefore, may be removed or expounded.

While the overall trend is toward improvement, it is important to use Wikipedia carefully if it is intended to be used as a research source, since individual articles will, by their nature, vary in quality and maturity. Guidelines and information pages are available to help users and researchers do this effectively, as is an article that summarizes third-party studies and assessments of the reliability of Wikipedia.

উইকিপিডিয়া বনাম প্রকাশিত বিশ্বকোষ[সম্পাদনা]

Main article: Wiki is not paper (on Wikimedia Meta-Wiki)

Wikipedia has advantages over traditional paper encyclopedias. Wikipedia has a very low "publishing" cost for adding or expanding entries and a low environmental impact, since it need never be printed. In addition, Wikipedia has wikilinks instead of in-line explanations and it incorporates overview summaries (article introductions) with the extensive detail of a full article. Additionally, the editorial cycle is short. A paper encyclopedia stays the same until the next edition, whereas editors can update Wikipedia at any instant, around the clock, to help ensure that articles stay abreast of the most recent events and scholarship.

শক্তি, দুর্বলতা, এবং উইকিপিডিয়ার নিবন্ধের মান[সম্পাদনা]

Wikipedia's greatest strengths, weaknesses, and differences all arise because it is open to anyone, it has a large contributor base, and its articles are written by consensus, according to editorial guidelines and policies.

  • Wikipedia is open to a large contributor base, drawing a large number of editors from diverse backgrounds. This allows Wikipedia to significantly reduce regional and cultural bias found in many other publications, and makes it very difficult for any group to censor and impose bias. A large, diverse editor base also provides access and breadth on subject matter that is otherwise inaccessible or little documented. A large number of editors contributing at any moment also means that Wikipedia can produce excellent encyclopedic articles and resources covering newsworthy events within hours or days of their occurrence. It also means that like any publication, Wikipedia may reflect the cultural, age, socio-economic, and other biases of its contributors. There is no systematic process to make sure that "obviously important" topics are written about, so Wikipedia may contain unexpected oversights and omissions. While most articles may be altered by anyone, in practice editing will be performed by a certain demographic (younger rather than older, male rather than female, rich enough to afford a computer rather than poor, et cetera) and may, therefore, show some bias. Some topics may not be covered well, while others may be covered in great depth.
  • Allowing anyone to edit Wikipedia means that it is more easily vandalized or susceptible to unchecked information, which requires removal. While blatant vandalism is usually easily spotted and rapidly corrected, Wikipedia is more subject to subtle viewpoint promotion than a typical reference work. However, bias that would be unchallenged in a traditional reference work is likely to be ultimately challenged or considered on Wikipedia. While Wikipedia articles generally attain a good standard after editing, it is important to note that fledgling articles and those monitored less well may be susceptible to vandalism and insertion of false information. Wikipedia's radical openness also means that any given article may be, at any given moment, in a bad state, such as in the middle of a large edit, or a controversial rewrite. Many contributors do not yet comply fully with key policies, or may add information without citable sources. Wikipedia's open approach tremendously increases the chances that any particular factual error or misleading statement will be relatively promptly corrected. Numerous editors at any given time are monitoring recent changes and edits to articles on their watchlist.
  • Wikipedia is written by open and transparent consensus – an approach that has its pros and cons. Censorship or imposing "official" points of view is extremely difficult to achieve and usually fails after a time. Eventually for most articles, all notable views become fairly described and a neutral point of view reached. In reality, the process of reaching consensus may be long and drawn-out, with articles fluid or changeable for a long time while they find their "neutral approach" that all sides can agree on. Reaching neutrality is occasionally made harder by extreme-viewpoint contributors. Wikipedia operates a full editorial dispute resolution process, one that allows time for discussion and resolution in depth, but one that also permits disagreements to last for months before poor-quality or biased edits are removed.

That said, articles and subject areas sometimes suffer from significant omissions, and while misinformation and vandalism are usually corrected quickly, this does not always happen. (See for example this incident in which a person inserted a fake biography linking a prominent journalist to the Kennedy assassinations and Soviet Russia as a joke on a co-worker which went undetected for four months, saying afterwards he "didn’t know Wikipedia was used as a serious reference tool.") Therefore, a common conclusion is that it is a valuable resource and provides a good reference point on its subjects.

The MediaWiki software that runs Wikipedia retains a history of all edits and changes, thus information added to Wikipedia never "vanishes". Discussion pages are an important resource on contentious topics. Therefore, serious researchers can often find a wide range of vigorously or thoughtfully advocated viewpoints not present in the consensus article. Like any source, information should be checked. A 2005 editorial by a BBC technology writer comments that these debates are probably symptomatic of new cultural learnings that are happening across all sources of information (including search engines and the media), namely "a better sense of how to evaluate information sources."[৪]

দাবিত্যাগ[সম্পাদনা]

দাবিত্যাগ
মূল দাবিত্যাগ

সাধারণ
আইনগত
চিকিৎসা
বিষয়বস্তু
ঝুঁকি

অন্যান্য

প্রাতিষ্ঠানিক ব্যবহার
উইকিপিডিয়া ব্যতীত দাবিত্যাগ

উইকিপিডিয়ার দাবিত্যাগসমূহ উইকিপিডিয়ার সকল পাতার জন্য প্রযোজ্য।

অন্যান্য অনেক ওয়েবসাইটের মতো উইকিপিডিয়ারও দাবিত্যাগ রয়েছে। এটি সেসকল বিষয়বস্তুর প্রতি নির্দেশ করে যেগুলোর জন্য উইকিপিডিয়াকে দায়ী করা চলে না। A selection of similar disclaimers from places which are often regarded as reliable (including sources such as Encyclopædia Britannica, Associated Press, and the Oxford English Dictionary) can be read and compared at Non-Wikipedia disclaimers. Wikipedia content advisories can also be found here.

উইকিপিডিয়ায় অবদান[সম্পাদনা]

Main articles: Contributing to Wikipedia, First steps in editing articles, New contributors' help page
Guide to fixing vandalism: Help:Reverting

Anyone can contribute to Wikipedia by clicking on the Edit this page tab in an article. Before beginning to contribute however, you should check out some handy helping tools such as the tutorial and the policies and guidelines, as well as our welcome page. It is important to realize that in contributing to Wikipedia, users are expected to be civil and neutral, respecting all points of view, and only add verifiable and factual information rather than personal views and opinions. "The five pillars of Wikipedia" cover this approach and are recommended reading before editing. (Vandals are reported via the Administrator Notice Board and may be temporarily blocked from editing Wikipedia.)

Most articles start as stubs, but after many contributions, they can become featured articles. Once you have determined a topic you are interested in, you may want to request that the article be written (or you could even research the issue and write it yourself). Wikipedia has many on-going projects, focused on specific topic areas or tasks, which help coordinate editing. The hope of any contributor is to provide useful and accurate information to others, and the projects help coordinate efforts.

উইকিপিডিয়ার পাতা সম্পাদনা করা[সম্পাদনা]

Main article, including list of common mark-up shortcuts: Wikipedia:How to edit a page

Wikipedia uses a simple yet powerful page layout to allow editors to concentrate on adding material rather than page design. These include automatic sections and subsections, automatic references and cross-references, image and table inclusion, indented and listed text, links, ISBNs, and math, as well as usual formatting elements and most world alphabets and common symbols. Most of these have simple formats that are deliberately very easy and intuitive.

The page layout consists of tabs along the top of the window. These are:

  • Article. Shows the main Wikipedia article.
  • Discussion. Shows a user discussion about the articles topics and possible topics, controversies, etc.
  • Edit this page. This tab allows users to edit the article. Depending on the controversy surrounding the topic, this tab may not be shown for all users. (For example, any user who is not an administrator, will not be able to edit the Main Page).
  • History. This tab allows readers to view the editors of the article and the changes that have been made.
  • Watch. By clicking on the watch tab, any changes made to the article will be displayed on your watchlist. (Note: when this tab is clicked, it changes to an unwatch tab.)

Wikipedia has robust version and reversion controls. This means that poor-quality edits or vandalism can quickly and easily be reversed or brought up to an appropriate standard by any other editor, so inexperienced editors cannot accidentally do permanent harm if they make a mistake in their editing. As there are many more editors intent on improving articles than not, error-ridden articles are usually corrected promptly.

উইকিপিডিয়ার বিষয়বস্তুর প্রকার[সম্পাদনা]

Wikipedia content is intended to be factual, notable, verifiable with cited external sources, and neutrally presented.

The appropriate policies and guidelines for these are found at:

  1. Wikipedia:What Wikipedia is not, which summarizes what belongs in Wikipedia and what does not;
  2. Wikipedia:Neutral point of view, which describes Wikipedia's mandatory core approach to neutral, unbiased article-writing;
  3. Wikipedia:No original research, which prohibits the use of Wikipedia to publish personal views and original research of editors and defines Wikipedia's role as an encyclopedia of existing recognized knowledge;
  4. Wikipedia:Verifiability, which explains that it must be possible for readers to verify all content against credible external sources (following the guidance in the Wikipedia:Risk disclaimer that is linked-to at the bottom of every article);
  5. Wikipedia:Reliable sources, which explains what factors determine whether a source is acceptable;
  6. Wikipedia:Citing sources, which describes the manner of citing sources so that readers can verify content for themselves; and
  7. Wikipedia:Manual of Style, which offers a style guide—in general editors tend to acquire knowledge of appropriate writing styles and detailed formatting over time.

These are often abbreviated to WP:NOT, WP:NPOV, WP:NOR, WP:V, WP:RS, WP:CITE, and WP:MOS respectively.

সম্পাদনার প্রশাসন, পর্যবেক্ষণ, এবং ব্যবস্থাপনা[সম্পাদনা]

The Wikipedia community is largely self-organising, so that anyone may build a reputation as a competent editor and become involved in any role he/she may choose, subject to peer approval. Individuals often will choose to become involved in specialised tasks, such as reviewing articles at others' request, watching current edits for vandalism, watching newly created articles for quality control purposes, or similar roles. Editors who find that editorial administrator responsibility would benefit their ability to help the community may ask their peers in the community for agreement to undertake such roles; a structure which enforces meritocracy and communal standards of editorship and conduct. At present, around a 75–80% approval rating after enquiry is considered the requirement for such a role, a standard which tends to ensure a high level of experience, trust, and familiarity across a broad front of aspects within Wikipedia.

A variety of software-assisted systems and automated programs help several hundred editors to watch for problematic edits and editors. An arbitration committee sits at the top of all editorial and editor conduct disputes,[৫] and its members are elected in three regularly rotated tranches by an established enquiry and decision-making process in which all regular editors can equally participate.

Theoretically all editors and users are treated equally with no "power structure". There is, however a hierarchy of permissions:

  1. Anyone can edit most of the articles here. Some articles are protected due to vandalism or edit-warring, and can only be edited by certain editors.
  2. Anyone with an account that has been registered for four days or longer and made 10 edits becomes Autoconfirmed, and can do three things that IP users (also referred to somewhat incorrectly as "anonymous editors") cannot do:
    • They can move articles.
    • They can edit semi-protected articles.
    • They can vote in certain elections.
  3. Many editors with accounts obtain access to certain tools that make editing easier and faster. Most of those tools, few learn about, but one common privilege granted to editors in good standing is "rollback", which is the ability to undo edits more easily.
  4. Administrators ("admins" or "sysops") have been elected by the community, and have access to a few more tools. They can delete articles, can block accounts or IP addresses, and can edit fully protected articles.
  5. The Arbitration Committee (ArbCom) is kind of like Wikipedia's supreme court. They deal with disputes that remain unresolved after attempts at dispute resolution have failed. Members of ArbCom are elected to three-year terms on a rotating schedule, and they tend to be selected from among the pool of admins.
  6. Bureaucrats are elected via a process similar to how admins are selected. There are not very many B-crats, and they can add or remove admin rights, approve or revoke "bot" privileges, and rename user accounts.
  7. Stewards are the top echelon, other than the Wikimedia Board of Directors. Stewards can do a few technical things, and one almost never hears much about them, as they normally only act when a local admin or bureaucrat is not available, and hence almost never on the English Wikipedia. There are very few stewards.

Jimmy Wales, technically a Steward, in 2009 was moved to a new user access group called Founder, but does not expect to be treated any differently than any other editor.

বিতর্ক ও অপব্যবহার মোকাবেলা[সম্পাদনা]

Main articles: Wikipedia:Vandalism, Wikipedia:Dispute resolution, Wikipedia:Consensus, Wikipedia:Sock puppetry, Wikipedia:Conflict of interest

Wikipedia has a rich set of methods to handle most abuses that commonly arise. These methods are well-tested and should be relied upon.

In addition, brand new users (until they have established themselves a bit) may at the start find that their votes are given less weight by editors in some informal polls, in order to prevent abuse of single-purpose accounts.

সম্পাদনার মান পুর্ননিরীক্ষণ[সম্পাদনা]

As well as systems to catch and control substandard and vandalistic edits, Wikipedia also has a full style and content manual and a variety of positive systems for continual article review and improvement. Examples of the processes include peer review, good article assessment, and the featured article process, a rigorous review of articles that are intended to meet the highest standards and showcase Wikipedia's capability to produce high-quality work.

In addition, specific types of article or fields often have their own specialized and comprehensive projects, assessment processes (such as biographical article assessment), and expert reviewers within specific subjects. Nominated articles are also frequently the subject of specific focus under projects such as the Neutrality Project or are covered under editorial drives by groups such as the Cleanup Taskforce.

কারিগরী অ্যাট্রিবিউট[সম্পাদনা]

Wikipedia uses MediaWiki software, the open-source program used not only on Wikimedia projects but also on many other third-party Web sites. The hardware supporting the Wikimedia projects is based on several hundred servers in various hosting centers around the world. Full descriptions of these servers and their roles are available on this meta page. For technical information about Wikipedia, you can check Technical FAQs. Wikipedia publishes various types of metadata; and, across its pages, are many thousands of microformats.

প্রশ্ন ও মতামত গ্রহণ[সম্পাদনা]

Wikipedia is run as a communal effort. It is a community project whose result is an encyclopedia. Feedback about content should, in the first instance, be raised on the discussion pages of those articles. You are invited to be bold and edit the pages yourself to add information or correct mistakes if you are knowledgeable and able to do so.

প্রায়শ জিজ্ঞাসিত প্রশ্ন (প্রাজিপ্র বা FAQ)[সম্পাদনা]

মতামত প্রদান[সম্পাদনা]

There is an established escalation-and-dispute process within Wikipedia, as well as pages designed for questions, feedback, suggestions, and comments:

  • Talk pages—the associated discussion page for discussion of an article or policy's contents (usually the first place to go);
  • Wikipedia:Vandalism—a facility for reporting vandalism (you are encouraged to fix vandalism yourself as well as report it);
  • Dispute resolution—the procedure for handling disputes that remain unresolved within an article's talk space; and
  • Village pump—the Wikipedia discussion area, part of the community portal.

আরো দেখুন:

গবেষণা সাহায্য ও এধরনের প্রশ্ন[সম্পাদনা]

Facilities for help for users researching specific topics can be found at:

Because of the nature of Wikipedia, it is encouraged that people looking for information should try to find it themselves in the first instance. If, however, you come across valid information missing from Wikipedia, be bold and add it yourself so others can gain from your research, too.

সম্প্রদায় আলোচনা[সম্পাদনা]

For specific discussion not related to article content or editor conduct, see the Village pump, which covers such subjects as announcements, policy and technical discussion, and information on other specialized portals such as the help, reference and peer review desks. The Community Portal is a centralized place to find things to do, collaborations, and general editing help information, and find out what is happening.

ব্যক্তিগতভাবে উইকিপিডিয়া সম্পাদকদের সাথে আলোচনা[সম্পাদনা]

If you need more information, the first place to go is the Help:Contents. To contact individual contributors, leave a message on their talk page. Standard places to ask policy and project-related questions are the village pump, online, and the Wikipedia mailing lists, over e-mail. You can also reach other Wikipedians via IRC and e-mail.

In addition, you could try the Wikimedia Foundation meta-wiki, a site for coordinating the various Wikipedia projects and sister projects (and abstract discussions of policy and direction). Also available are many different places for submitting bug reports and feature requests.

For a full list of contact options, see Wikipedia:Contact us.

সম্পর্কিত সংস্করণ ও প্রকল্প[সম্পাদনা]

সহপ্রকল্পসমূহ[সম্পাদনা]

উইকিপিডিয়া ছাড়াও অলাভজনক প্রতিষ্ঠান উইকিমিডিয়া ফাউন্ডেশন আরও বেশ কিছু বহুভাষিক ও উন্মুক্ত প্রকল্প নিয়ে কাজ করছে।

উইকিসংকলন
উন্মুক্ত পাঠাগার
উইকি-অভিধান
অভিধান ও সমার্থশব্দকোষ
উইকি-সংবাদ
উন্মুক্ত সংবাদ উৎস
উইকি-বই
উন্মুক্ত পাঠ্যপুস্তক ও ম্যানুয়ালসমূহ
উইকি-উক্তি
উক্তি-উদ্ধৃতির সংকলন
মেটা-উইকি
সকল প্রকল্পের সমন্বয়কারক ও সহায়িকা
উইকি-বিশ্ববিদ্যালয়
উন্মুক্ত শিক্ষা মাধ্যম
উইকি-প্রজাতি
জীবপ্রজাতি নির্দেশিকা
উইকিমিডিয়া কমন্‌স
অংশীদারী মিডিয়া ভান্ডার
অনুগ্রহপূর্ব মনে রাখুন যে, অন্যান্য ওয়েবসাইট মিডিয়াউইকি সফটওয়্যার ব্যবহার করতে পারে, তাই তাদেরটাও দেখতে উইকিপিডিয়ার মতো লাগতে পারে। আবার কিছু সাইটের ডোমেইন নামে উইকি (wiki-), বা (-pedia), বা অন্য কেনো সাদৃশ্যপূর্ণ ডোমেইন নাম থাকতে পারে। কিন্তু উইকিমিডিয়া ফাউন্ডেশনের অন্তর্গত প্রকল্পগুলো উপরেই উল্লেখিত আছে। যদি কোনো ওয়েবসাইট উইকিপিডিয়ার সহপ্রকল্প হিসেবে দাবি করে তবে তা গ্রহণযোগ্য হবে না।

তথ্যসূত্র[সম্পাদনা]

  1. "Quarterly update to OED online: New edition: Prakrit to prim", Oxford English Dictionary, March 15, 2007
  2. "Wikipedia announcements — May 2001" 
  3. "Wikipedia announcements — September 2001" 
  4. Bill Thompson, "What is it with Wikipedia?", BBC, December 16, 2005.
  5. The founder of Wikipedia is the sole individual empowered to override this process, but has stated in public that extreme circumstances aside, he will not do so.

আরো পড়ুন[সম্পাদনা]